Tur til Skottland

Mandag 8. august kl. 5.00 starta 34 spente turdeltagere med buss til Sola og så med fly til Aberdeen der vi landa kl. 9 (skotsk tid). Det regna kraftig med flaum i bekker og elver. Lunsj ble spist ved utløpet av Loch Ness før båtturen på denne sjøen. Vi så ingen ting til “Nessie” (uten i souvenirdisken). Landskapet minte om Norge bortsett fra alle murhus og gamle borger og slott. Vi gikk i land ved Urquhart Castle fra 1500-tallet og studerte dette.
Bussturen fortsatte langs Loch Ness, videre langs Great Glen-kløfta, en sving opp i høylandet med vintersportssteder og Ben Nevis som er Skottlands høyeste fjell og forbi Port William til hotellet.

Tirsdag 9. august starta med fint vær og ferjetur til øya Mull, med buss over øya og så med ei lita ferje til øya Iona der det bor litt over 100 fastboende. Her var det lunsj og en kort tur til klosteret fra 1200-tallet. Båten til Staffa lå klar, en liten trebåt der det bare var plass til noen få utenom oss. Turen tok en time, så en time på land på Staffa og en time tilbake. Staffa eller “Stav-øy” fikk navn av vikingene og har grotter og mange utrolige geologiske formasjoner. På toppen var det gras og blomster og murrester etter et hus som var bebodd noen år rundt 1800. Det var også mulig å gå til “Fingals Cave”, en grotte som inspirerte Mendelsohn til ouverturen “Hebridene”.
Det er ikke så mange dager i året det er mulig å komme til Staffa og gå på land, så vi var kjempeheldige. Vi fikk til og med følge av delfiner og sett seler.

Onsdag 10. august kom regnet på nytt i store strømmer. Første stans var nær Loch Lomond med “Fish&Chips” til lunsj. Spaserturen ble avlyst på grunn av regnet. Neste stans var i Skottlands gamle hovedstad Stirling med slott og mange andre spennende bygninger. Etterpå gikk turen til Edinburgh.

Torsdag 11.august fortsatte med regn. Vi var først med på en rundtur med bussen der guiden fortalte om byen og ga oss mange tips om steder vi burde besøke. Turen gikk så opp til Edinburgh Castle. Regnet strømmet ned og rant langs bakken, så det var ikke alle bygningene som ble besøkt. Om kvelden var de fleste med på en stemningsfull kirkekonsert i Greyfriars Kirk. Dette var et av de tusenvis av arrangement som foregår i Edinburgh i august.

Fredag 12. august hadde vi formiddagen fri før bussen tok oss mot Aberdeen. Det var mye opphold denne dagen og da vi kom til flyet, fikk vi høre at været var strålende på Sola, så her kunne vi endelig ta i bruk solbrillene.

Veiene på Skottland var, bortsett fra siste dagen, ganske smale og det var skummelt med venstrekjøring der bussen kjørte “feil” vei i rundkjøringene. Men sjåføren Donald tok oss trygt fram over alt. Guidene Anne og Virginia var kunnskapsrike og hjelpsomme. Vi hadde invitert med oss John Nikolaisen til å vise oss Iona og Staffa. Han gjorde mye mer, blant annet sto han i kø i regnet for å få tak i billetter til kirkekonserten.

Været kan ingen gjøre noe med og det hadde muligens vært lurere å ikke reise i august da det er veldig mye turister. Men dagen på Iona og Staffa og det fine landskapet i Skottlands høyland sammen med slott og borger er flotte minner.