Romaturen

Midt i mars dro Kvinesdal Historielag ut på den lengste turen laget har arrangert. Turen skulle gå til Roma. Men siden direkteflyet fra Sola gikk bare hver lørdag, fikk vi tid til mer. Napolibukta med Pompei, Sorrento og Capri ble med på programmet. På grunn av stenging av Gaupåstunnellen måtte vi starte kl. halv fire fra Liknes. Men etter en fin flytur, spiste vi lunsj nær Colosseum i ett-tida. Både Colosseum og alle de andre store bygninger og ruiner som vi bare hadde sett på bilder før, var så uendelig mye større og imponerende i virkeligheten.

Vi bodde sentralt på Hotell Diana og neste dag gikk turen til Forum Romanum som var det gamle Romas sentrum. Turen gikk videre ned Spansketrappen og til Trevi-fontenen der de som ønsket seg tilbake til Roma, kastet en mynt i vannet. På ettermiddagen tok bussen oss utenfor byen til katakombene.

Ene formiddagen var satt av til besøk i Vatikanstaten. Vatikanmuseet består av 13 gallerier med berømte malerier, skulpturer, vevde gobeliner og mosaikker. Det Sixtinske kapell med Michelangelos malerier av skapelsen i taket var mer imponerende enn på bilder. Peterskirken er Romas største kirke og inneholder mange kapeller. De fleste pavene hadde sine statuer og minnetavler. Av Romas over 600 kirker er Pantheon den eldste og best bevarte. Kuppelen med åpning i taket må ha vært et mesterverk både når den ble laget og nå. Pantheon ble bygd som et tempel, ”viet til alle gudene”. I år 609 ble den omdannet til kristen kirke og var gravkirke for den italienske kongeslekta.

Fra travle Roma med masse mennesker og stor trafikk var det godt å sette seg på bussen som tok oss sørover. Det var fint å se på grønne marker, blomstrende kirsebærtre og beitende sauer innimellom landsbyer oppover skråningene. Apenninene hadde snø på toppene. Snart så vi Vesuv og så var det stopp i Pompei. Denne byen som plutselig ble begravd i år 79, ble liggende glemt til ut på 1700 –tallet. En får godt inntrykk av byen med rette steinlagte gater, hus til mange formål og mange rester av utsmykning. Det var både kraftige regn – og tordenbyer under turen og vi fikk virkelig sett at avløpssystemet i byen virka. Så gikk turen videre langs utkanten av Napoli til Sorrento og til det flotte Grand Hotell Royal. Fra rommet så vi ned på en frukthage med modne appelsiner og sitroner og hus oppover fjellsida. Det var av og til vanskelig å sove for fuglesangen. Etter en rolig dag i byen, fikk vi med oss Tarantella Show. Med musikk, sang og dans fikk vi en 500 års historisk reise fra området.

Bare få kilometer fra Sorrento ligger øya Capri. Etter en kort hydrofoilbåttur venta minibusser for å kjøre oss opp til Anacapri. Her var hårnålsvinger der sjåføren måtte tute og legge seg over i svingene. Men utsikten var flott. Det var svevebane for de som ville helt til topps til nesten 600 m, og der oppe var det panoramautsikt. Halveis nede fikk vi en tur til Augustin hagen og utsikt til de kjente Faraglione-holmene.
Her på Capri spiste vi lunsj og fikk vårt eneste måltid med fisk på turen. Stort sett hadde vi pasta to ganger til dagen, men varierende størrelse og sauser.

Siste dagen spiste vi lunsj på fortauet i Sorrento, noen av oss avslutta med Tiramisu. Appelsiner og sitroner hang i trærne og rundt oss var store bed med alpefioler og primula. 10 timer senere landa vi på Sola og kom heim til mer snø enn da vi reiste. Turid Omland og HagaNor hadde lagt opp til en minnerik tur.