Tur til Finland

Onsdag:
Tidlig start fra Ventebua på Liknes. Sammen med de som kom til underveis, blant annet reiseleder John Nikolaisen, var vi 25 personer på flyet fra Sola med bytte av fly på Kastrup og landing på Vanda lufthavn i Helsingfors (Helsinki). Bussen vår sto klar og tok oss til Sokos Hotel Helsinki. Etter middag på hotellet brukte vi kvelden på Sveaborg. Her er flere småøyer som ligger en liten ferjetur fra byen. Festningen stammer fra 1700-tallet da Finland var en del av Sverige. Sveaborg er i tillegg til å være et stort turiststed også en levende del av Helsinki med 800 innbyggere der mange bruken ferja til jobb i byen. Denne varme kvelden med en nydelig solnedgang var en flott start på turen.
Torsdag:
Formiddagen var sett av til sightseeing i byen. Vi brukte bussen og hadde med en svensktalende flink og kunnskapsrik guide. Vi passerte Olympia Stadion med statuer av Lasse Viren og Paavo Nurmi. Ved Jean Sibelius-monumentet var vi ute og kunne studere dette som vi har sett så mange ganger på film og TV. Monumentet fra 1967 er laget i rustfritt stål og flytende krom. Et besøk i Tempelkirken, som er sprengt inn i berget, var en kontrast til den overdådig utsmykka ortodokse Uspenski Katedralen med 13 forgylte kupler. Bussturen slutta på Sundmanns Krog der vi spiste lunsj med mange silderetter. Ettermiddagen var fri. På Salutorget kunne en vandre lenge. Her var boder med finsk husflid av mange slag og ellers det meste av varer. Noen besøkte Helsinki Katedralen og noen besøkte Ateneum der det var en stor utstilling av Tove Jansson malerier som var helt annerledes enn Mumitrollverdenen.
I det flotte Sibelius Akademiet fikk vi høre på en orgelkonsert der russiske Julia Glazkova spilte Bach.
Fredag:
En annerledes dag fra storby til fredelige distrikter og til ny storby om kvelden. Turen gikk på den gamle hovedveien mellom Helsinki og Turku, deler av veien var den gamle kongeveien skilta med kongekrone. John tok oss med til Snappertuna der han bodde med familien et år. Han kom hit i 1989 og var med på å feire Snappertuna Kyrka sitt 300 års jubileum. Her starta han også barnekor. 17. mai fikk skolen fri for at John og koret reiste til Helsinki og feiret dagen sammen med nordmennene der.
Presten Staffan Søderlund, som også var her i 1989, kom og viste oss kirka. Nedenfor var Forngårdens Museum med samling av gamle hus. På en spennende skogsti gikk vi på Kärleksstigen fram til Raseborgs slott.
Dette slottet ble oppført på slutten av 1300 tallet for å kontrollere innfarten til Finskebukta og trafikken til Reval (Estland). Dette er vanskelig å forstå i dag. Men på 1300-tallet gikk sjøen rundt hele borga. Landet her har hevet seg nesten seks meter og mye har skjedd med borga. Vi ble fulgt rundt av «Katarina» fra Sverige som ble gift ca 1470 med slottsherren Lars Axelsson. Hun fulgte oss rundt og vi fikk hele slottets historie dramatisert, en hel teaterforestilling. Etterpå var det tid til å kjøpe kaffi og bakverk i Slottsknektens Stuga, landets eldste turisthytte. Lunsjen ble spist ved Svartå slott med en spennende fargerik suppe til forrett. Fra denne fredelige landsbygda, kom vi til Sokos Hotel Hamburger Børs midt i sentrum av Åbo (Turku) med en livlig og høylytt fredagskveld.
Lørdag:
Åbo er landets eldste by og hovedstad fram til 1812 da russerne flyttet den til Helsingfors. Vi brukte formiddagen til først å besøke Åbo Domkyrka fra 1200-tallet, Finlands eldste og landets nasjonalhelligdom. Etterpå gikk vi rundt i Klosterbacken Friluftsmuseum med autentiske bygninger fra slutten av 1700-tallet. I flere hus var håndverkere i arbeid. Vi fikk også tid til en liten tur i Botanisk hage.
Noen av oss som var ute på egen hånd, fikk en ekstra opplevelse slik at de trodde de var i Brasil. Et opptog med Samba Carnaval danset og marsjerte i fargerike og sparsomme kostymer. Heldigvis var fotografen vår en av de som fikk sett toget.
Den siste ettermiddagen gikk turen sørover ut i skjærgården der det er mange øyer. Etter svingete veier måtte vi kjøre om bord på ei kabelferje som gikk over et sund til øya Mielisholm. Her ble vi mottatt med et hageselskap under gamle frukttrær hos Hanna og Raimo Pyykkö. Hanna var søster av Johns kone, og de hadde åpnet opp hjem og hage for hele flokken. På kjøkkenet hadde de disket opp et spennende måltid med lokale retter. En fantastisk avslutning på en vellykket tur.
Søndag:
Etter en tidlig frokost gikk bussturen raskt på E 18 til Vanda flyplass og etter noe venting var vi tilbake på Sola i halv fire tida.

Været på hele turen var fint, nesten for varmt for noen med opp til 29-30 grader. Opplegget til turen var gjort av Møll Turbuss i samarbeid med John Nikolaisen. Vekslingen mellom de to store byene og landsbygda var fin. Johns kunnskap og erfaring med finske forhold gjorde at vi fikk opplevelser vi ikke kunne fått ellers.