Historielaget til Island

3 – 8 august hadde historielaget tur til Island. 33 personer + reiseleder kom heim etter en spennende tur med mange opplevelser. Turen var lagt opp etter ønske fra laget og dagene ble lange og innholdsrike.

1. dag. Etter landing på Keflavik, gikk turen direkte til Blå Lagune der de fleste vassa ut i det varme vannet. Neste stopp var Tingvellir der det islandske Alltinget holdt til i 868 år. Området er nasjonalpark. I tillegg til det historiske, er det et spennende naturområde med Tingvallavatn, Islands største innsjø, elva Øxarå og kløfta Almannagja.

2. dag. Etter ei natt i Hveragerdi, gikk turen mot nord. Første stopp var i Skålholt som var bispesete fram til 1785 og var og er et viktig kultursenter.
Geysir-området var spennende. Gamle Geysir er det lite fart i nå, men Strokkur ved siden har utbrudd mange ganger i timen. Og på hele området bobla og kokte det.
Elven Hvitå kommer fra breene og lager Gullfoss som er en av Islands vakreste og mest besøkte fosser. Herfra så vi Langjøkull som vi senere skulle se på vestsida i flere timer på vei over Kjølur.
Denne veien er bare åpen om sommeren og går mellom to isbreer. Eneste ”oasen” i dette øde området, er Hveravellir i Hvinverjadalen. Vi måtte sjølsagt stanse her på plassen der Torgeir fra Kvin oppholdt seg en vinter. Her er varme kilder, en liten turiststasjon og en værvarslingsstasjon. Vikingene brukte trolig 4-5 dager på rideturen fra sør til nord. Vi kom til sivilisasjonen samme dag og videre mot Akureyri. Her var grønne daler med fine sauebeiter og jorder fulle av kvite eller grønne høyballer.

3. dag. Vi overnatta på Hotell Kea midt i Akureyri som er Nordlandets sentrum. Byen ligger i bunnen av Eyafjordur og i området her var det flere landnåmsmenn fra Kvin som tok land. Gudmundur Sigvaldason, som var i Kvinesdal på Utvandrerfestivalen i 1998, var med oss denne dagen. Han viste oss Kræklingalid og Glerå der Åsgrim og Åsmund Ondottsønner slo seg ned. På Kristnes bodde Helge Magre og sannelig fikk vi også hilse på ”Helgi Magri” på Kristnes. Så gikk bussturen til Husavik og Tjørnes, her måtte Botolf fra Kvin slå seg ned fordi båten hans ble ødelagt. Sønnen Skjegge slo seg ned på Miklagard (nå Gardur) i Kelduhverfi som ligger søraust for Tjørnes. Gudmundur som var med oss, er vokst opp på Skjegges gård og er nå rådmann i Kræklingalid. Dette området i nord kunne nok minne litt om Kvin – området med dal og fjord men høyere fjell enn i Kvinesfjorden som er det gamle navnet på Fedafjorden.
Etter en deilig lunsj i Husavik, gikk turen til Myvatn-området. Myvatnet har mange øyer og et rikt fugleliv. Sjøen ligger i et av de mest vulkanske områder i verden med lavamarker, kratere, varme kilder og mudderpøler. Siste store utbrudd var i 1980-årene og det er nesten daglig små rystelser.
Godafoss heter fossen vi stanset ved på tilbaketuren. I år 1000 kasta høvdingen Torgeir Torkelsson alle sine gudebilder i denne fossen. Island skulle da gå over til kristendommen. Her ved fossen fikk vi oppleve noen flotte islandshester.
Om kvelden kom vi til Hotell Natur på sørsida av Eyafjordur. Dette var en ombygd bondegård og her hadde vi det trivelig. Det er en familiebedrift der alle var med på serveringa.

4. dag. Dagen etter startet med en tur i Botanisk Hage og kirken i Akureyri. Kirken har glassmalerier som ble flyttet fra katedralen i Coventry under krigen.
Så ble det en lang kjøretur på Ringvei 1 til Reykjavik. Vi fikk med to stans underveis i Reykholt der Snorre Sturlason holdt til og i Borgarnes med minner etter Egil Skallagrimsson.

5. dag. I Reykjavik hadde vi omvisning i Hallgrimskirken. Denne moderne kirken ligger på en høyde og har et imponerende tårn. Foran kirken står en statue av Leiv Eriksson. Kirketårnet var under restaurering, så vi fikk ikke komme opp og se på utsikten. Men utsikt fikk vi på Perlan. Over en kjempestor varmtvannstank er et platå og under en rund glasskuppel er en roterende restaurant. Ettermiddagen ble brukt på egen hånd, noen starta med en konsert i byens domkirke. Etterpå kom regnet som vi hadde sluppet på turen før.

6. dag. Buss til Keflavik og fly heim.

Landskapet var kanskje det som fascinerte oss mest på Island, fra gråsvart lava og boblende kilder, til flotte grønnfarger, fosser, isbreer, breelver og fjell. Og her var ingen trær som stengte for utsynet. Mange steder så vi alaskalupiner som var sådd for å få bukt med erosjonen. Flere steder hadde folk fra Norge vært med på skogplantingsprosjekt.
Både ved Tingvellir og i Myvatnområdet var vi ved rifta som deler Island i to. Her møtes de amerikanske og de europeiske kontinentalplatene.
Som alltid er det forskjellige interesser blant folk som er med, men vi tror de fleste fant mange ting de likte.
Risdal Touring i samarbeid med Turid Omland hadde lagt opp denne vellykka turen. De hadde også sørget for at vi fikk en fantastisk flink guide og en sikker sjåfør.