Årsmøte 2010

På Klubbhuset Stadion var det 136 personer som deltok i årsmøtet. Leder Kenneth Trælandshei ønsket velkommen, på dagen ett år etter jubileumsfeiringa. Som vanlig ble årsmelding, regnskap og valg unnagjort i rekordfart.

Det nye styret etter årsmøtet er: Leder: Kenneth Trælandshei, nestleder: Tor Mygland, kasserer: Anne-Berit Erfjord, sekretær: Kari Modal Bruli, styremedlemmer: Alf E Jerstad, Turid Stakkeland, Ingvald Tjørnhom, varamedlemmer: Ruth Eliasdatter Meland og Ragnhild Høydal. Redaktør: Svein Jortveit, redaksjonsnevnd: Jan Helge Trelsgård, Johannes Hamre, Helga Narvestad og Lars Emanuel Egeland.  Revisor: Hans Inge Eriksen, valgnemd: Tor Tjørnhom og Torhild Jakobsen.

Hovedpersonen på møtet var Leif Hamsun, barnebarn til Knut Hamsun. Det var første gang han var i Kvinesdal. Leif trodde ikke Knut Hamsun hadde vært her i bygda, men hadde fått opplyst at han hadde vært i Lyngdal da han var på jakt etter en gård å etablere seg på. Det viser seg at det var en gård på Møskeland som var til salgs. Den lå nær elva med laksefiske, men Knut syntes nabobruket lå for nært. Han ønsket å kjøpe det også, men eieren var uvillig til å selge. Derfor ble det Nørholm som ble Knut Hamsuns hjem fra 1918 til 1952.

Leif som er fødd i 1943, fortalte at det nå var bare han sjøl og søsteren fra familien som husket gamle Knut i live. Og det var mange minner Leif dro fram. Bestefaren med fullskjegg sittende under gullregnen på Nørholm, sommeren 1947 da Knut skrev på lapper og ikke måtte forstyrres. Da var han i gang med ”På gjengrodde stier”.

Leif fortalte åpent hvor hardt familien hadde slitt etter krigen. Det var svært dårlig både med mat og klær. I Asker der Leif vokste opp, hadde de det ganske bra, men han fortalte om store diskusjoner med faren om nazisme.

I 2009 var Leif med på flere jubileumsarrangement. Han roste dronning Sonja fordi hun var så raus og var med på å åpne Hamsun-året. At Knut Hamsun som forfatter er kjent i utlandet, var imponerende. Leif hadde vært i Moskva, Kina, USA og flere land. I byen Tblisi i Georgia er norsk fag på universitetet med vekt på Hamsun. I Kina er ”Markens Grøde” stor. Det er planlagt filmatisering av dette verket med støtte fra blant andre Kina og Russland. Leif sa han verdsatte filmatiseringen av ”Sult” med Per Oscarson. Skuespilleren levde seg så inn i rollen at det var lite han spiste under innspilling av filmen.

Historielaget har fått veldig mange tilbakemeldinger om årsmøtet der alle roser Leif Hamsun. At han var så åpen og ærlig om familien og problemene gjorde inntrykk, samtidig som vi forsto hvor stolt han var over gamle Knut.

Musikkinnslag denne kvelden var det Ole Z Torkildsen som sto for. Sammen med Arne Stakkeland på piano viste Ole oss en litt annen side av sitt talent der både opera og operette var med.

Maten som var smørbrød og bløtkake laget av elevbedriften på Kvinesdal videregående, fikk ekstra stor ros. Loddsalg og trekning ble unnagjort og mange dro heim med blomster, fruktkorger og bøker.

Historielaget vil takke for en fin kveld, spesielt til Leif Hamsun, Ole Z, Arne Stakkeland og Øystein Øysæd som la alt til rette for oss på Klubbhuset.

Ref.: ABE