Årsmøte 2018

Årsmøte i Kvinesdal Historielag samla ca. 130 personer. Andreas Aase var kveldens kåsør. Han underviser i globalhistorie på UIA og er en av de mest populære forelesere der. Han fortalte minner fra Kvinesdal der han var mye i barndommen. Så gikk han videre til hele verden og hadde svært mange interessante teorier om utviklingen av kultursamfunn og fremskritt. Vi fikk et godt svar på hvorfor ikke indianerne oppdaget Kvinesdal – eller Europa. Alle store oppdagelser kom fra Eurasia. Dette hadde sammenheng med jordbruk og hvilke dyr som kunne temmes. Han mente også alle krigene i Europa hadde også mye å bety.

Etter årsmøtesaker og foredraget ventet maten. Som i mange år var det elever fra Flekkefjord videregående skole, avdeling Kvinesdal, som kom med flotte og velsmakende smørbrød og ekstra gode bløtkaker. Tre elever var med og serverte, men mange hadde jobbet med å gjøre maten klar. Og det enda på en dag de hadde både hatt påskelunsj og åpen skole.

Ingvar Olimstad fortalte litt om boka han skriver for historielaget om Andreas Lindland.

Ref.: ABE