Tur m/ Setesdalsbanen
Fullstappet buss fra Kvinesdal reiste i dag til Grovane, Vennesla for å oppleve tur med Setesdalsbanen. Altså en smalsporet museumsjernbane med et gammelt damp-lokomotiv (bygget i 1894), og i flotte, gamle teak-vogner. Og; et smalspor er virkelig smalt, bare 1067 mm. Til sammenligning er et normalspor 1435 mm.
Setesdalsbanen gikk opprinnelig fra Kristiansand til Byglandfjord. Hele strekningen, 78 km, var ferdig i 1896. Da Sørlandsbanen til Kristiansand kom i 1938, ble banen fra Grovane til byen bygget om til normalspor. Grovane ble dermed endestasjon i sør for Setesdalsbanen.
Banen ble nedlagt i 1962 og siste tog til Byglandsfjord gikk 2. september. Demontering av sporet ble påbegynt allerede dagen etter. Da bare få km gjenstod, ved Beihølen holdeplass, ble fjerningen av skinnegangen stanset av lokale entusiaster. Etter flere år, ble en strekning på 2 km mellom Beihølen og nordover til Røyknes stasjon gjenoppbygd i 2004, og strekningen fra Grovane til Røyknes er i dag en 8 km lang museumsbane.
Så flott tur, så gøy å oppleve! Og tradisjonen tro hadde Historielaget bestilt middagsbuffet, denne gang på Løa i Vennesla, beliggende på gamle, ærverdige Vigeland Hovedgård. I dag er Hovedgården og Vigeland Bruk i Norsk Hydros eie.Takk til et stort turfølge. Vi er heldige!
29.06.25
Ref John Høyland